Pijnstilling
​

Een aspect van de optimale zorg rond opereren en iets waar wij in de kliniek veel aandacht aan besteden is de pijnstilling. Niet alleen tijdens, maar wat vaak vergeten wordt ook ná de operatie zo ontzettend belangrijk.

Dat katten meesters zijn in het verbergen van klachten wisten we al. En zo is het ook dat niet alle katten duidelijk laten merken dat ze pijn hebben. En er soms dus wordt aangenomen dat de kat geen pijn zou hebben na bijvoorbeeld een sterilisatie. De  sterilisatie (eigenlijk castratie)  van een poes is echter een chirurgische ingreep en gaat dus gepaard met pijn.

Het is echt niet zo dat katten na een chirurgische ingreep geen pijn zouden ervaren. Het verschil zit er echter in dat mensen en ook bijvoorbeeld honden in het algemeen wat eerder klagen en katten niet. Het is dus een verschil in gedrag waardoor het lijkt alsof de kat geen pijn heeft. Heel subtiele veranderingen in gedrag, zoals bijvoorbeeld minder sociaal zijn of niet spelen met een huisgenoot kunnen al een indicatie zijn van pijn.

Ook verhalen van 2 katten die na een dierenartsbezoek ruzie krijgen, kan ontstaan ten gevolge van pijn na de operatie.

In deze tijd echter, is het gelukkig volstrekt onnodig dat operatiepatiënten pijn ervaren. Al voor de operatie kunnen pijnstillers worden ingezet om pijn tijdens de operatie te voorkomen. Van belang is dit na de operatie voort te zetten.

Poezen die gesteriliseerd worden bij ons in de kliniek krijgen daarom ook standaard 3 dagen pijnmedicatie mee. Naast uiteraard de pijnstilling die voor en tijdens de operatie gegeven wordt. En ook al is dus voor ons, of de eigenaar, niet altijd zichtbaar dat een kat pijn ervaart, het is erg belangrijk toch pijnstilling te geven.

Helaas blijkt uit een grootschalig onderzoek, dat nog steeds maar 1/3 van de katten bij de dierenarts voldoende pijnstilling krijgt na de sterilisatie.

Zorg dus dat u altijd voor 3 dagen na de sterilisatie pijnstillers meekrijgt. De kat kan de dag zelf nog wat rustig zijn van de operatie maar bij een goed en netjes verloop van de sterilisatie zult u 1 dag na de operatie al niks meer aan de kat merken. Het is dus niet normaal dat een kat dan nog erg rustig is of niet wil spelen.

Op deze manier ervaren de katten de periode na de operatie ook niet als stressvol en volgt een spoediger herstel.