Suikerziekte bij de kat

Suikerziekte (Diabetes Mellitus) komt veel voor bij de kat. De belangrijkste oorzaak bij de kat is overgewicht in combinatie met te weinig lichaamsbeweging.  Hierdoor wordt het lichaam ongevoelig voor de eigen insuline, een stofje dat nodig is om glucose te vervoeren naar de weefsels, en wordt het suiker (glucosegehalte) in het bloed te hoog.

De voornaamste klachten van de kat zijn veel drinken en veel plassen in combinatie met afvallen. De belangrijkste bevinding in het bloed is dat het glucosegehalte te hoog is. Er zijn echter ook andere redenen waarom glucose in het bloed hoog kan zijn.  Dus een hoog suikergehalte van het bloed wil niet altijd zeggen dat er sprake is van suikerziekte.

Suikerziekte is goed te behandelen door het toedienen van insuline, zodat  de glucose in het bloed weer kan worden opgenomen door  het lichaam. Het is echter wel een intensieve therapie waarbij deze insuline op vaste tijdstippen gegeven moet worden.

Als meteen een juiste behandeling wordt ingesteld kan het soms zijn dat de kat herstelt en het niet nodig is door te gaan met de insulinetherapie. Een speciaal dieet is dan soms voldoende om het suikergehalte normaal te houden.  Een deel van de katten zal echter levenslang behandeld moeten worden met insuline.

Na het stellen van de diagnose suikerziekte is het belangrijk om de kat regelmatig te controleren.  Voor de meeste eigenaren is het geen probleem om dit thuis te doen. Ook kan middels urineonderzoek en meten hoeveel de kat drinkt een goed beeld gekregen worden of de suikerziekte onder controle is. Een kat met suikerziekte die juist behandeld wordt heeft een goede levensverwachting.