Blaasontsteking bij de kat

Klachten bij blaasontsteking zijn vaak plassen, veel kleine plasjes, bloed bij de urine. Pijn en / of mauwen bij het plassen.  Onzindelijkheid, in huis plassen,  naast de bak plassen.  Meer wassen onder de staart.

Oorzaken:

Een blaasontsteking bij de kat wordt meestal veroorzaakt door blaasgruis, steentjes in de blaas of stress. Zeker bij een jonge kat wordt een blaasontsteking zelden veroorzaakt door een bacterie. Het geven van een antibioticakuur bij een blaasontsteking is dus in veel gevallen zinloos en leidt tot onnodig antibioticagebruik en antibioticaresistentie. Helaas zien wij nog veel katten die direct antibiotica hebben voorgeschreven gekregen.

De ruime meederheid, zo'n 75% van de katten met een blaasontsteking, heeft een zogenaamde idiopatische cystitis. Deze aandoening / blaasontsteking wordt onder andere veroorzaakt door stress. Vaak is de stress niet goed herkenbaar, katten zijn binnenvetters. Uit onderzoek is gebleken dat katten die gevoelig zijn voor deze vorm van blaasontsteking een afwijkende stressrespons hebben, en dus heel gevoelig zijn voor stress. Zo is er een afwijkende afgifte van stresshormonen en is de beschermende  slijmlaag van de blaas afwijkend en de zenuwen in de blaas zijn gauw overprikkeld.

Terwijl een ‘gezonde’ kat dus goed met stress kan omgaan, kan dezelfde hoeveelheid stress bij een kat die dus een afwijkende reactie heeft op deze stress leiden tot een blaasontsteking.

Een andere oorzaak ligt erin dat katten van nature vaak te weinig drinken en dus zeer geconcentreerde urine hebben.

Bij idiopatische cystitis is er overigens dus niet altijd 1 aanwijsbare oorzaak. Maar gelukkig kennen wij dit ziektebeeld goed en kunnen een optimale behandeling instellen. Waarbij het dus ongewenst is meteen antibiotica in te zetten, wat helaas nog steeds veel door dierenartsen gedaan wordt.

Zo'n 20% van  de blaasontstekingen bij de kat wordt veroorzaakt door blaasgruis en/of blaasstenen. Deze kristallen (soort van blaaszand)  irriteren de blaas en kunnen bij katers een verstopping geven van de plasbuis (plaskater).

Blaasgruis kan goed behandeld worden middels een verzurend dieet. Ook kleine blaassteentjes kunnen soms met een dieet verholpen worden. In andere gevallen is chirurgie noodzakelijk om de steentjes te verwijderen. Het allerbelangrijkste in het voorkomen van blaasgruis is echter het verhogen van de wateropname.

In minder dan 5% van de gevallen wordt de blaasontsteking veroorzaakt door een bacterie. Middels een kweek van de urine kan onderzocht worden of hier sprake van is. Bacteriële cystitis komt vaak voor bij oudere katten die een aandoening hebben waardoor ze overmatig veel drinken (bijvoorbeeld nierpatiënten en suikerkatten)  of katten die bepaalde medicatie krijgen (corticosteroiden).

Bij een blaasontsteking is het belangrijk om te onderzoeken wat de oorzaak is. Daarom is het altijd belangrijk om urineonderzoek te doen.  Op de praktijk kunnen wij in de meeste gevallen eenvoudig wat urine afnemen. Lukt dat niet dat hebben wij speciale kattenbakkorrels waarmee thuis urine opgevangen kan worden.

Blaasontsteking bij de kat is goed te behandelen. De behandeling bestaat veelal uit pijnstillers. Preventief is het van belang de wateropname van de kat te stimuleren en eventuele stress te verminderen. Ook is er speciaal voeding ontwikkeld voor ideopatisch cystitis waar wij erg goede resultaten mee hebben. Deze voeding vermindert het ontstaan van blaasontsteking tgv stress.